divendres, 26 d’abril del 2013

AVALUACIÓ DE LA PERSONALITAT

22 / 4 /2013 FASE 2

Dilluns d'aquesta setmana, mentrestant l'X contestava les preguntes del TAMAI, li vam demanar que fes un dibuix d'una casa, d'un arbre i d'una persona, tots ells en fulls diferents. Aquesta prova és l'HTP i l'explicaré més endavant.
La finalitat era fer un recull del màxim d'informació per fer l'avaluació de la personalitat.

Us deixo unes quantes preguntes del TAMAI perquè us feu una idea de en què consisteix aquesta prova. La resposta a les preguntes sempre ha de ser sí o no:

-Me gustaría nacer de nuevo y ser distinto de como soy.
-Los demás son más fuertes que yo.
-Creo que soy malo.
-Me fastidia estudiar.
-Me da igual saber que no saber.
-Prefiero cambiar de colegio.
-Jugando solo estoy más a gusto.

Hi ha preguntes semblants però formulades de manera diferent, així es pot veure si hi ha molta contradicció.

A l'X li agrada molt dibuixar, així que li va passar l'estona molt ràpid i a més a més em va sorprendre com contestava les preguntes; si dubtava un xic parava de dibuixar uns segons i responia amb seguretat.

TAMAI
Aquesta prova té la finalitat última de comprendre i ajudar millor als nens i nenes. Per això es demana que responguin amb el màxim de sinceritat; són respostes molt personals.

HTP
Es tracta d'una tècnica projectiva, és a dir que qui fa el dibuix projecta com es veu ell mateix, com li agradaria ser, quina és la seva personalitat i les seves àrees d'interès.
L'X, en aquest cas, no sap què s'avalua, no són preguntes directes les quals pot respondre i intuir com ha d'emmascarar la resposta (seria més el cas del TAMAI).
L'objectiu és avaluar els aspectes emocionals, conductuals i fins intel·lectuals.

Personalment tinc ganes de veure com s'interpreta un dibuix. En el cas del TAMAI s'entren les dades a l'ordinador i aquest et fa els càlculs, tot i que cal fer-ne una interpretació. Però en l'HTP és el mateix psicopedagog o psicòleg qui n'ha d'extreure tota la informació i em costa d'imaginar que un dibuix et pugui donar tanta informació o que sigui fiable.

He buscat informació i les característiques del dibuix s'associen amb l'alta probabilitat de presentar un tret de personalitat. Tot i ser una alta probabilitat cal ser molt prudents! Cal tenir presents que el nen o nena es troba en canvi constant i no és fàcil saber què pensa i perquè actua de determinada manera. Per tant hi ha aspectes que poden ser deguts a circumstàncies personals que està vivint i no aspectes arrelats de la personalitat. Per tot això aquesta prova mai s'ha d'utilitzar com a única sinó complementada amb d'altres.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada